דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
אודות "הגלריה החדשה" תערוכה הרצה כעת בגלריה ארכיון תערוכות אמנים און-ליין סדנאות האמנים דיותות קישורים

זכרונות נפתחים 2- התערוכה (26.4.07)

 

 

סלבומיר סובצ'ק | אגטה מיכובסקה | אנה טצ'ינסקה | יואנה הופמן | מארק ושילבסקי


הרעיון לאמץ את המוטיב של "זיכרונות נפתחים" הגיע מאמנים ישראלים אשר ביקרו בפוזנאן בספטמבר - אוקטובר 2006.  הם נסעו לפוזנאן שבפולין בחיפוש אחר "זיכרונות נפתחים" של אבותיהם אשר חיו שם בעבר, כשהם חושפים סימנים של זהותם התרבותית, ומעמתים חוויה זו עם המציאות הנוכחית. התערוכה שהם הציגו בגלריית און בפוזנאן הושפעה עמוקות, לא בלבד בידי זיכרונות אישיים, אלא גם ע"י זיכרון קולקטיבי של החברה שבה צמחו. בתערוכה זו היה מעניין לראות כיצד נקודות מבט אישיות, וסיפורים פרטיים, יוצרים גרסה ברורה וחיובית של זיכרון קולקטיבי. המיזם אשר בו מחליפים לא תערוכות בלבד, אלא גם את זיכרונותינו, מלהיב מאוד, כי גלום בו הרעיון של נתינה הדדית של חלק ממשי של עצמם.
בתערוכה הראשונה: זיכרונות נפתחים 1 - שנערכה בפולין, שם הציגו חמשת הישראלים את עבודותיהם: (עדינה בראון, דורון פורמן, סלמנקה איריס חבר, ליליאנה קדישייבסקי אשר יזמה והייתה הרוח החייה של הפרויקט והמיזם כולו).

חמישה אמנים מפוזנאן הגיעו לישראל עם אג'נדה שונה לכאורה. בהקשר הירושלמי, ה"זיכרונות הנפתחים" שלהם עשויים להיות פחות אישיים, יותר חיפוש אחר שורשי הזהות התרבותית. הבעיה שלנו עם זיכרון וזיכרונות מורכבת מאוד, כי מזה שנים רבות, תחת משטרים שונים, העבר היה פחות סלע, יותר חימר הנתון לעיבוד ומניפולציה לפי צרכים שוטפים. לכן, עבורנו, תמיד קיים פער גדול בין הזיכרון האישי, הפרטי או המשפחתי, לבין הגרסה הרשמית של הזיכרון הנשלטת ע"י החברה. אם אכן נכון מה שכתב המבקר-מסאי פאבל לשקוביץ', שהחברה הפולנית נתונה בדיון מתמשך בנוגע לצורות ביטוי סגורות ופתוחות, מערכות יחסים, מיגדר ומיניות, אזי ביכולתנו לטפל אך ורק בזיכרונות וזהויות מתנגשות.

כל אחד מהאמנים המשתתפים מגיע עם "סיפור קטן" המושפע עמוקות מהחוויה האישית של חיפוש אחר ה"זיכרונות הנפתחים" הפרטיים שלו/ה ונקודות התייחסות. זה עשוי להיות זיכרון ילדות, או זיהוי המיגדר. קיימים אופנים רבים, אך ישנם גורמים המהווים את המכנה המשותף של הקבוצה .
חמשת האמנים מפוזנאן הינם בוגרי האקדמיה העירונית לאמניות היפות. הם חולקים ניסיון דורי כמעט זהה, והם קשורים באופנים שונים לגלריית און, חלל קטן המשמש כנקודת מפגש עבור אמנים רבים, וכך גם במקרה של המיזם שלנו.

מארק ושילבסקי, פולין, נובמבר .2006


סלבומיר סובצ'ק

בעבודותיו,סלבומיר סובצ'ק תר אחר דיאלוג עם צורות פיזיות ומחשבתיות של פעולת גומלין המזכירות חוויות משותפות ונפוצות של פחד וחולשה. סלבומיר סובצ'ק אוהב ליצור מתחים, תחושות, סקרנות ואי-נחת. תכופות מוצאן של עבודותיו מחפצים "אמנותיים" כביכול, בני-חולף וממוקמים היטב בתחום הדו-משמעות. רישארד קלושצ'ינסקי, כותב: "הפלורליזם מהווה את כוחה של יצירתו, דבר המוכיח שחיפושיו רווים אותנטיות ועצמאות, ערכים קשים להשגה בעולם הנוכחי המתאפיין בהשפעות הדדיות ופעולות גומלין."

"בעבודתי אני עוסק בחיפוש אחר צורות שונות של דיאלוג, אחר פעולות גומלין ברמה הפיזית והמחשבתית. אני מתייחס לתחושות היסודיות הנטועות בנו, ולהתנסות רגשית אישית, חולשות וכו'.  תכופות עבודותיי נטולות כל אובייקט אומנותי, הן בנות-חלוף ומתרחשות בחלל ה"ביניים".

סלבומיר סובצ'ק: צרחה. מסך פעילות. מיצב אינטר-אקטיבי. 2006. וידיאו סטיל.


אגטה מיכובסקה

לאורך השנים, אגטה מיכובסקה שיכללה ושיפרה את צורותיה, הטהורות ברמה הפורמאלית והאסתטית. אלה מתחשבות במידה הולכת וגוברת בחלל בו נמצאות, ומנהלות דיאלוג גובר עם הארכיטקטורה. עם המבט פנימה והאירוניה הסמויה, אגטה מיכובסקה מוכיחה מידה רבה של בגרות יצירתית. היא מתנערת מדרישות המוסכמות ביחס לשימוש בכל מדיום נתון, תוך שמירה על השמעת העצמית של המינימליזם. עבודותיה האחרונות יוצרות דיאלוג בין צורות שונות - פיסול, צילום ו-וידיאו - דיאלוג אשר, למרות חריגותו לכאורה, מתמקד סביב נקודת מפגש מרכזית.

אגטה מיכובסקה : יהושוע. וידיאו סטילז.


אנה טצ'ינסקה

פאבל לשקוביץ' כותב: אמנותה של אנה טצ'ינסקה מפגינה חושניות באופן מופשט יותר מאמנים אחרים. תכופות היא רומזת לרזי הארוטיקה באופן דקורטיבי וסנסואלי מאוד. עבור מוניקה בייק, כוחן ומשמעותן של עבודות אלה נובעים מהמגע. האמנית מצחצחת אותן, רוחצת ועוטפת אותן, כשהיא מבייתת את הצורה ונותנת לה ביטוי. אנה טצ'ינסקה עובדת בתחומי הוידיאו, הצילום והמיצב. תכופות היא מושכת את תשומת ליבנו אל הילדות, או יותר נכון, להצלת הילד שבתוכנו.

אנה טצ'ינסקה: תרדמת. מיצב. צילום יאצק זידורוביץ'. פרט.


יואנה הופמן

יואנה הופמן מתעניינת לאחרונה בקשר שבין הנשמע והנראה. עבודתה מתמקדת ביחסים שבין הדימוי לבין המיקום הקונקרטי. היא הפנתה תשומת לבה לפעימת-הלב וסימניה בתור הוכחה - אינטימית אך אנונימית - לקיומנו. התעניינותה במושג של עולם מקרו המגשים עצמו במציאות המיקרו של התנסות אישית, נחשפה בסדרת עבודות.

יואנה הופמן:  מעבר לקוו העפעפים. מסע. 2004.2005.  וידיאו סטיל.


מארק ושילבסקי

יואנה יאניאק כותבת: עבודתו של מארק ושילבסקי משקיעה אותנו במרחב החברתי. העבודה הנרמזת מושכת את עינינו לפרטים. במובן מסויים, עבודתו גם בת-חלוף כי הסיכוי לפענח את הנחות היסוד של האמן הוא קלוש ואף זעיר - כה זעיר עד שעבודתו מקיפה מאליה דו-משמעות וריבוי-פרשנויות, עד כדי אי-נוחות של המבוכה. העבודה נזקקת לסמל שנשאב מהג'ונגל או אף מההתרבות של הפרסומת החזותית, וכך היא מעמתת אותנו עם מטלה הדומה לחיפוש אחר מחט בערימת שחת. אם יזדמן לנו למוצאה, הרי שההרפתקה תיפתח; ואם לא, טוב, הפלגה בים האסוציאציות גם היא עשוייה להיות כיף.

מארק ושילבסקי : יער פולני. 10 דקות. 2006. וידיאו סטיל.


אוצר התערוכה : מארק ושילבסקי
יוזמת הפרויקט : ליליאנה קדישבסקי

בתמיכתם של:
משרד החוץ, המחלקה לקשרי תרבות ומדע;
שגרירות ישראל, וורשה, פולין;
מוסד אדם מיצקביץ;

 

לראש העמוד דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
 
      שלח דואר ל- baboo DESIGN