דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
אודות "הגלריה החדשה" תערוכה הרצה כעת בגלריה ארכיון תערוכות אמנים און-ליין סדנאות האמנים דיותות קישורים
נגיעות, שלומי ברוש - התערוכה (2.6.07)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הכול החל בצפת,
בימים שהילד שלומי ברוש שוטט בסמטאות עיר הולדתו צפת, הוא תר אחר כל הזדמנות להציץ אל סדנאות הציור המפוזרות בכל פינה. באותה תקופה טרום-מזגנית, חודשי הקיץ דרבנו את אמני ישראל לברוח בהמוניהם מהחום התל אביבי ולחפש מפלט בקרירות הנעימה של העיירה ההררית, ובכך הפכו אותה ל"בירה הזמנית" של הציור הישראלי.  באותה תקופה, גדולי האמנים של קבוצת "אופקים חדשים" רכשו דירות וסדנאות עבודה בבתי האבן הציוריים. "מושבת האמנות" הייתה לממלכת קסמים עבור שלומי הצעיר שעקב בשקיקה, נפעם ומלא חרדת קודש, אחרי היוצרים בעבודתם.  לסקרנותו הייתה גם מטרה נוספת: בקוצר רוח חיכה עד שאמן יסיים את עבודת יומו וישליך את השאריות שנותרו על פלטת הצבעים. כולו נלהב לחקות את מלאכת האמנים, שלומי הצעיר היה אוסף את הצבעים ומערבם יחד; בחוסר ניסיונו, הוא התאכזב כל פעם מחדש כאשר התערובת יצרה גוש אפרורי אחיד. אולי בגלל אותה חוויית ילדות מתסכלת, מוסיף הצבע האפור לתפוס מקום בולט ביצירתו עד עצם היום הזה.

אין ספק שהמפגש המוקדם עם עולם האמנות השפיע עמוקות עליו, אבל השפעות לא חסרו. כנצר למשפחה היושבת בצפת מזה 12 דורות, שלומי ספג את האווירה הייחודית של אדיקות קבליסטית ומסורת מושרשת שאפיינה את העיר. מזה מאות בשנים, צפת הייתה מרכז תרבותי-רוחני שמשכה אליה מקובלים ותלמידי חכמים. העיר הייתה לאחד המרכזיים הרוחניים החשובים בעולם היהודי. צפת הציעה כר פורה לדמיונו של שלומי הילד. חווית צפת, על סיפוריה, רחש תפילותיה, ניגוניה, עושרה האמנותי עוצר הנשימה, תועלו לאפיק יצירתי שמקורו נבע ממעמקי ההוויה המקומית, צפתית וישראלית.

מעבר לתחומי העיר עצמה, השתרע הנוף הגלילי העשיר והמגוון עם הסממנים של תרבות איכרים שהשתנתה אך מעט מאז התקופה הכנענית הקדומה. מכאן זיקתו של ברוש אל האדמה, אל ההיסטוריה ואל הזיכרון הקולקטיבי של מתיישבי המקום. בעין סקרנית היה בוחן את הנוף ההררי, וקרוב לוודאי שהמראות הנשגבים שנשקפו מכל עבר פיתחו אצלו את הרגישות למרחב, לצבע, לאור וצל. הנופים שלו מעוגנים עד היום בחוויות ילדותו.
כמשקל נגד לאווירה הלמדנית של צפת החרדית, השתייך ברוש למעגל הפנימי של בני ארץ ישראל העובדת. מימד זה התחזק אצלו בהתבגרותו, כאשר שירותו הצבאי הביאו ליישוב חקלאי בחבל לכיש. כניגוד למסורת דתית שספג בילדותו - המאופיינת בא-אסתטיקה ותפישה הלא-גשמית - הוא מהווה תוצר של התרבות הישראלית הארצית, תרבות חיה ונושמת, שורשית, עמלה. מכאן הסינתזה בעבודותיו, המהוות מיזוג בין הארוטיקה, היהדות, ותרבות העבודה.
ברוש הוא איש ההר: כמי שצמח מול הפסגות החדים של מרום הגליל, אך טבעי היה מעברו - ובעקבות לימודיו בבצלאל - לירושלים השוכנת אף היא בהרים. אך אין כאן אקסקלוסיביות: הוא מפגין גם משיכה ברורה אל נופי המדבר הראשוניים אליהם הוא נוהג לנדוד מדי פעם.

נופך כנעניות
מוצאו ורקעו של ברוש מעלים את הסבירות שיצירתו תושפע מהאסכולה הכנענית, הנודעת בדגש שהיא שמה על המיתוסים הקדומים. הכנעניות מתייחסת לאדמה הסלעית, ומעלה על נס את הקשר לקרקע, את המקומיות והחומריות, ומעל לכל - לסמל.  מכאן גם השפעתה הרבה של הכנעניות על יצירותיו של ברוש, ונהייתו אחר סמלים תרבותיים מוכרים מההיסטוריה של ארץ ישראל.

           

עם זאת, קשה למקד את ברוש בזרם אמנותי ספציפי, כנעני או אחר. עבודותיו נותנות ביטוי למתרחש בעולם הסובב. אל נגיעותיו בכנעניות מתגנבות גם השפעות של גדולי האמנים בני זמננו, כמו מרסל דושאן Duchamp) ( Marcel וג'וזף בויס (Josef Beuys).
ביצירותיו מצביע ברוש על הקשר בין האדם לנוף, ומבליט את געגועיו לזיקה הקמאית ביניהם . עבודתו טעונה במקומיות, והוא מנהל דיאלוג מתמיד עם התרבות הישראלית הקוטבית. פענוח עבודותיו הוא חוויה אינטלקטואלית מרתקת.
ברוש מייצג אמנות עכשווית ורבת-פנים, המרבה לנצל מגוון טכניקות: הטבעה, חריטה, גילוף, קריעה, הדבקה וארגון מחדש, בסדרת התבליטים, ריבוי הטכניקות מעיד על רצון עז להגיע אל הטרנסצנדנטלי, לכוח, לזהות. העוצמה נמצאת גם בנייר המפוסל, צריך רק לחשוף אותו.
אהבתו של ברוש לחומריות וצורניות היא אהבה טוטאלית, הנגועה בחושניות למרות האיפוק המינימליסטי. הוא עושה שימוש רב בחומרים לא מסורתיים, עכשוויים, הנמזגים אל תוך עשייתו כשהוא מקנה להם נוכחות כוחנית וחושנית ותר ללא הפסק אחר היופי הגלום בהם. החומרים -  העץ, האבן, הברזל, הטרקוטה ,הצבע - טעוני משמעות סמלית ומיתולוגית. טיפולו בחומרים עשיר וחושני, בוירטואוזיות המעניקה תחושה תלת-ממדית, כאשר כל עבודה מייצגת כעין מיקרוקוסמוס. השימוש המכוון בברזל שנחשף ללחות על-מנת להעניק לו פטינה עשירה - יוצר כעין כתב כתמים קדום, קוד פנימי של החומר.
בדרכו הייחודית בבניית צורות ראשוניות, וכמו כן בהיפוכים וציטוטים, מבטא ברוש מציאות רוחנית. תפישתו המסתמכת על חוויות חושיות מדגישה עד כמה הוא מושפע מנופים ומצוי בטבע. בעבודותיו משתקפת הערכתו לערך עבודת האדמה.

               

       

ריבוי חומרים וטכניקות
יצירות העץ והדיקטים מתומצתים ומייצגים מצבים ראשוניים, עוצמת החיים ויופיים כשהכל מואר בהומניזם וכבוד האדם.
פסליו של ברוש פולחניים, חושניים. לוחות העץ והברזל חרוטים במקצבים חדים, קליגראפיים, וכך הם מגלים את שכבות החומר במרומז ובמידה, כשהנסתר רב על הגלוי. הסתירה כביכול בין השימוש בחומרים עכשוויים בנושאים פולחניים מסקרנת; אלה עבודות עכשוויות הרותמות את החומר לרוח. יצירותיו חופשיות משעתוק פוסט-מודרני או אירוניה, הבכורה ניתנת לדגש התרבותי היהודי-מיסטי, ובמידה שווה - לארץ ישראל העובדת והלומדת.
מעניין במיוחד הניצול של בתי קיבול, קערות או סלי הגומי, המשמשים את עובדי האדמה. הוא הופך כלי העבודה חבוטים משימוש, לסמלים ארוטיים, כעין צלמיות פוריות נטועות באדמה וממנה שואבות את כוחן ויופיין האולטימטיבי.
סידרת עצי הברוש כוללת פסלי ברזל אוורירי המפוסלים במקצבים חדים, כעין רישום בחלל המאופיין בשקיפות ותמצות צורני. כל ברוש וייחודו  והמכלול מקיף סינתזה ים-תיכונית עשירה בסימבוליקה מקומית, שבמרכזה עץ הברוש הנאחז, איתן וזקוף, בשיפוליהם הסלעיים של הרי הגליל. מכאן גם הסמליות החדה שבבחירת שם משפחתו.

"השדה" הוא מוטיב שברוש מרבה לחזור אליו. חבילות קש כבושות המפוזרות בשדה הופכות אצלו לשדה מתכתי עם אלומות אלומיניום מאוגדות, מנוכרות  - תזכורת לנוף ההולך ונעלם, והמרתו במעטה בטון ומתכת הכובש את ארץ אבותיו.
ה"צלוב" שלו הנו פסל עץ אנכי כשהצלב חתוך בחיתוך נגטיב, והצלוב מסומן בגילוף מרומז אך אורגאני, לפי ממדי גופו של האמן. סימון הצלב מופיע בעבודות רבות: "סימנים" או "צל הצלב" , הצלב גם מופיע בחיתוכים והחריתות הקליגרפיות ברבות מיצירותיו. אך בל נטעה: צלוב של זה אינו מעורר אסוציאציות דתיות, אלא מקבל הקשרים חדשים למסע צלב אישי וכאוב, אלגוריה לגאולה אישית.
ביצירתו "עקבות" חושף ברוש את בד הקנבס לכתמי חלודה שנוצרו ביד המקרה ותהפוכות הטבע, כאשר הבד המוטבע בלחות ובחומציות של הברזל מבליט כתמים נסתרים לא מפוענחים, ההופכים אותו לעין תכריכים או גווילים עתיקים. עבודה זו קודמת לעבודות הצלב אך מחוברת קוגניטיבית אליהן.
הוא מרבה בחיבורים של רדי מייד: כלי עבודה עתיקים, סולמות, מאובנים, חפצים השייכים לעבודת האדמה ולהקשרים ארכיאולוגים ארץ ישראלים. בתבליטי האבן המשולבים בברזל, הוא מסמן פאטרנים השאובים מהנוף המקומי: גזע הדקל, שתי וערב של סלים קלועים או שיבולים.
בעבודות הברזל נוצר ניגוד מסקרן: מצד אחר, "מנחה": ארבעה מיכלים על לוחות אנכיים, המזכירים משפכים מלאי חיטה. אלה הן אלות הפוריות, ארבע אמהות תנ"כיות, רחם נשי על סף לידה. זאת דמטר העכשווית, הפאם פאטאל של הפן הנשי, האמהות והפוריות.  ולעומתן, מנגד, עומד פסל הברזל, "מאבני המקום", כתשובה גברית מלאת און וכוחניות, הזורע והקוצר.

ב"זמן קציר" יצר ברוש שדה שיבולים המוטבעים בטיט, אורנמנטיקה של עבודות קש, שדה חיטה מסוגנן רווי חום ,מנחה לעובד האדמה. "זמן קציר 2" הנו פסל ברזל ועץ ,מרכב חמורים עתיק מימי הקציר בארץ, אשר לובש כאן צורה חדשה. מבנה הגוף הנשמר עדיין ברשת הברזל, מעביר תחושה חזקה של זמן שפסק מלכת. מרכב העץ הופך לסוכך, גג מגן המשורטט בחלל בקווים מסוקסים של החומר אשר נוסק מעלה, כעין סולם יעקוב דו-כיווני.

האולטרמרין והקובלט הם עבור ברוש צבעים המשמשים בקודש.  ביצירות "כהן גדול " (ברזל על דיקט) הוא שב לנושא שעבד עליו בשנים קודמות (למשל ב"אבני החושן"). הצבע העמוק של אולטרמרין מדגיש את הפח החלוד המעצב את דמותו המרומזת, המיסטית של הכהן ואורת הקדושה של האולטרמרין קורנת ומקיפה אותו.

               

       


עבודות התבליט של הנייר-קרטון ,("כוורת","בוקר", "דמויות") עשויות גיליונות קרטון דחוסים לתוך מסגרת ברזל או עץ; הקרטון מעובד באופנים שונים: הוא חרוט ,מגולף, קרוע בקריעות ספונטאניות אשר מגלות וחודרות אל תוככי החומר, אל הנסתר. הכוורת עומדת להציף את הצופה בצוף הניגר מתוכה.
הטכניקה של קריעה-שברים-חיבור מחדש שבה להופיע גם בעבודות האבן. אלה מתוחמות בקומפוזיציה מינימליסטית של ברזל הנותנת דגש יתר לחושניות מרומזת.
טליתות המצוירות באספלט נוזלי על פח גלי הנע ברוח - אלה מזכירות את כותונת הפסים של יוסף. בהאצלה של הקדושה על הפח הדל - שריד מהמעברות של שנות ראשית המדינה, כעין  אזכור היסטורי-מעמדי - מעלה ברוש  את תרבות העמלים לדרגה של קדושה ודת בחיבור רעיוני אופייני ליצירתו.
ברוש משתמש גם בחומרים פלסטיים - (טיט אקרילי) בעבודות רבות. החומר עצמו עכשווי, אך אצלו הוא הופך לטרקוטה הקלאסית המפנה אותנו שוב ושוב אל עבודות האדמה. סימונים ויצירת טקסטורות הופכים לנופים מקומיים חמים, תלמים צרובי שמש, שממה, הרי יהודה, חולות סיני. הכל מהווה כעין דיאלוג הנקשר בתרבות הנוודים של המידבר ובזיקתו לתנ"כיות.
בסדרת הטוטמים ("טוטם" ,"צריח" ועוד) דימויים השאולים מהצומח. ב"צריח" כותרת רימון, וב"טוטם" דימוי צמח הצבר הקוצני, הממוסמר, מאיים בכוחניות, אך גם מתגונן, כשני שומרים היסטוריים של חומה ומגדל. לעומתם - שני הטוטמים עם צלמית הפוריות הנשית וצלם הגבר רב האון, אשר עומדים על ברגים ענקיים המוברגים אל באדמה, מאימים להינתק ולנסוק אל על בקומפוזיציה אנכית מלאת תנועה, ציפייה, היבט האסתטי והרוחני של הארוטיקה.
במסגרת תהליך יצירתו מגיב ברוש לסביבתו. כביטוי לתפיסת עולמו, הנוף מהווה מאגר לא אכזב של סמלים ודימויים. האמן כחלק בלתי נפרד מנופי הארץ - הויזואליים והנפשיים כאחד - המתפרקים ומתחברים מחדש, בסממנים ליריים, פיוטיים.  הוא נותן להם פירושים אישיים, פרשנות במישור המודע והלא-מודע כאחד. במקביל הוא מטביע ביצירתו את חותם ראיית עולמו, ואת מושגיו ומטרותיו במישור החברתי. יצירתו היא תהליך קונצפטואלי.

ביצירותיו, הדו-ממדיות והתלת-ממדיות, מעמיד ברוש את העצמים מחיי היומיום כאובייקטים אמנותיים, התופסים מקום מרכזי : תיאורי נפחים, הגדרות מרחביות חדשות, תלת-מימד. הוא רותם חומרים, מקצב, חלל, ליצירה אוטונומית, להרמוניה צורנית. פסליו הן פיסול במרחב שיוצרים הסתכלות נוספת וחדשה. למרחב של הפסל- מיצב חשיבות עליונה.

באמצעות השימוש הצורני שהוא עושה בפריטי פסולת וכלי עבודה ישנים, ברוש יוצר מהם דמויות, ממיר את האובייקט השימושי-פונקציונאלי בסמל. זאת אמירה ישירה, המשלבת תוכן וחומר ליצור ערך אמנותי מושגי. שפת  יצירתו מתומצתת, אוטונומית. ההקשרים לפעמים מוסתרים, אך הן חלק  אינטגראלי  של יצירתו.

ברוש מעוניין לשנות מוסכמות מוכרות, להעיר את החושים, לדרבן זיכרונות, נוסטלגיות וסיפורים. בחתירתו לרלוונטיות, הוא מנסח את שפתו המופשטת תוך התייחסות ישירה למקורות אמנותיים מקומיים-עממיים. ההסתפקות במועט, השואבת מהאתיקה היהודית של הצמצום, מוצאת ביטוי ייחודי ביצרתו של בן צפת, נצר למשפחת רבנים.

חדוה שמש

לפרטים: שלומי ברוש
broshbrosh@gmail.com
054-7950422

לראש העמוד דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
 
      שלח דואר ל- baboo DESIGN