דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
אודות "הגלריה החדשה" תערוכה הרצה כעת בגלריה ארכיון תערוכות אמנים און-ליין סדנאות האמנים דיותות קישורים
כיסופים - התערוכה (3.4.08)

 

 

בלילה, בלילה עם צאת הפגזים
דנה אריאלי-הורוביץ

זו הפעם השלישית ששיתוף הפעולה בין ראובן זהבי לאריאן ליטמן-כהן מניב סדרת צילומים ועבודות מסך דיגיטאליות שהם פוליטיים אך לא פלקטיים, מופשטים ובה בעת ממוקדים, עתירי הקשרים מקומיים אך לא פחות מכך אוניברסליים.

אריאן-ליטמן משיגה זאת כאשר היא יוצאת עם המצלמה שלה לסדרה של צילומי לילה. מיעוט התאורה יוצר תחושה של מסתורין ואנימגטיות. אלה מתחדדים עוד לנוכח עשרות המשולשים, שבקיצם זהב, והנדמים, במבט ראשון, לקומפוזיציה סופרמטיסטית או סוריאליסטית; אולי היו אלה עפרונות שגדלו למימדי ענק?
שבריר מבט מתחלף, ובתוך שניות ספורות, משתנה ההקשר למקרא הכותרת הלקונית-משהו המלווה את הצילום: "תותחנים של צה"ל יורים לכיוון עזה, ה-29.6.2006". עפרונות-הענק הם עתה פגזים, והלילה נראה קודר מהרגיל. תחושות קשות פוקדות אותי כאשר אני קולטת שערימת חומר הנפץ הזו מיועדת לעזה, אך לא קל יותר לנוכח הנער, שהפך חייל, הרוכן לעבר הפצצות ואינו נראה מבועת. אפילו הסצנה המפורסמת של צ'רלי צפלין בפתיחת "הדיקטטור הגדול", כשהפגז הנשמט מ"ברטה הגדולה" מאבד את חוש הכיוון שלו, לא מסייעת לעכל את מה שניצב לפנינו; שורות שורות של פגזים שמן הסתם הגיעו ליעדם בלילה, בלילה עם צאת הפגזים.

דווקא מיעוט התאורה מעצים את התחושה. בתצלום "טנקים בכיסופים" חייל צובע את פניו של חברו בצבעי הסוואה. הקונטרסט בין החושך לבין האור, משטח את הפנים, הופך אותן צעירות עוד יותר ונטולות ניו-אנסים. במקום אחד חושף האור רק אוזן, שנצבעה בירוק, ובאחר עיניים טרוטות ומבט נחוש קדימה, בשלישית נוסף הצבע החום. האם ההסוואה עוד עובדת? וכל הקלישאות הרגילות; "יש לנו", או "אין לנו" "בנים למלחמות מיותרות", יש לו אמא שמאוד דואגת לו עכשו, ובכל זאת שלחה אותו לשם.

ראובן זהבי, לעומת ליטמן-כהן, מרחיק ובה בעת מקרב את עדותו. בעבודת המסך "שמיניות" הוא מעבד את הנוף הישראלי נעדר הכתובת עד לאחרון פרטיו. הוא סורק, חושף, מכסה ומוחק - פעולות המזוהות עם החישוף הצה"לי. אך כאמור, זהבי לא מסגיר, ולו ברמז, את נקודות הציון בהן הוא סובב. ברקע רעש המסוק המונוטוני, שחוזר על עצמו, ולא פוסק לרגע. הרעש מתיישב עם החזרה המעגלית לאותן הנקודות בנוף. אך הנוף הוא, כאמור, אוניברסלי לחלוטין; הוא כל-כך מונוטוני עד שהוא יוצר ניכור. בדומה למסוק העושה שמיניות באוויר, גם אנו נחרדים לגלות שבעצם אין במבוך כל נקודת ציון אליה ניתן יהיה לחזור. כך נוצר מבוך הנוף הפוליטי של זהבי. תוואי השטח אולי נגלים עד אחרון בפרטים שבהם באמצעות פנסים, אך אין לנו מושג היכן אנחנו. בנקודה הזו בדיוק נפגש הלילה של זהבי עם הלילה של ליטמן-כהן, ואם נדמה היה לנו ששם קשה היה לדעת היכן אנחנו, כאן קשה עוד יותר. הכל קורה בלילה ועובדה זו רק מעצימה את תחושת המועקה והחרדה. החושך מייצר מציאות אחרת, ספק אסקפיסטית, שהשתקפה גם בתערוכתם הקודמת של ליטמן-כהן וזהבי, "עשן". הלילה מכונן מצבי מודעות אחרים.

גם ב"מבוך כיסופים" ישנה תנועה מעגלית, החוזרת על עצמה, והיוצרת לחץ. העבודה הדיגיטאלית של זהבי נסמכת על סדרת תצלומים של אריאן, המתארת תהליך של איסוף בטונדות ליד כיסופים בעת פינוי הרצועה. הנסיון להתגבר על המכשולים שוב ושוב, החזרה המעגלית של האובייקטים בלופ מדגישה את הכמיהה לפתרון שלא מתאפשר, את האבסורד. היא מייצרת הזדהות עמוקה שכן יש ב"מבוך כיסופים", כמו גם ב"שמיניות", אמירה אקסיזטנציאלית נוקבת שכמו משחזרת את "המיתוס של סיזיפוס" לקאמי. תנועת הפנסים, כמו גם התנועה בין גושי הבטון, מדגישה את המבוך; זו תנועה נעדרת תכלית, החוזרת על עצמה, ובכך מייצרת אנלוגיה למצב הפוליטי חסר המוצא בו אנו נתונים.

הדיאלוג בין שני האמנים בתערוכה "לילה" עוסק במניפולציה של הנוף המתרחשת על ידי הצבא. פעולת החישוף נועדה למנוע ולהעניש בה בעת. היא מתרחשת באזורים מוכי טרור ונועדה למנוע מארבים, למנוע נקודות מסתור ולייצר שדה ראייה רחב, הפנוי מכל מכשול. לצורך זה עושה הצבא שימוש בכלים כבדים ובדחפורים. אלה וגם אלה מופיעים בצילומי הלילה של אריאן ליטמן-כהן. אלה וגם אלה עוקרים ולא נוטעים, הורסים ולא בונים.

פעולת ההריסה והעקירה הטרידה את זהבי ואת ליטמן-כהן גם ב'חלומו של דונלד דאק" הפרויקט המשותף שלהם שעסק בהתנתקות של קיץ 2005. בעוד ליטמן כהן מבקשת לשרטט ולמפות את המצב הקיים, פונה זהבי לשרטוטה של מציאות מדומיינת. בעוד היא מתבוננת אל המציאות נכוחה, מבקש זהבי, כך לכאורה לפחות, להתנתק מן המצב הקיים. אך כאמור, לא יכולה להיות אמנות מופשטת פוליטית יותר.

האמן ניב בן דוד, מכוון מבט ישיר באמצעות חמש מצלמות וידאו, המפיקות סידרת צילומים היוצרים פנוראמה מרתקת של מרחב מחייה, סביבה ותחושת הוואקום המקיפה את הצופה.


ראובן זהבי

   

   

       


אריאן ליטמן כהן

       

       

       

       


ניב בן דוד

 

 

לראש העמוד דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
 
      שלח דואר ל- baboo DESIGN