דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
אודות "הגלריה החדשה" תערוכה הרצה כעת בגלריה ארכיון תערוכות אמנים און-ליין סדנאות האמנים דיותות קישורים
שחור-לבן-אפור - יחזקאל ירדני, התערוכה 25-6-09)

 

 


 


 


 


בהערכה קצרה זו אין טעם לחפש מחקר סמוי, או תיאוריה חדשה. זהו פשוט סיכום עבודתו של ירדני ממבט לא רגיל. לרוב נכתבים על אמנות מאמרים השוואתיים, וההשוואה היא לצורך דיון או לצורך אבחנה. תארו לעצמכם מבקר אמנות מפלנטה אחרת, אחד שאינו נאמן לציווי כלשהו. הנה הוא מגיע ולעיניו מתגלות כל יצירותיו של יחזקאל ירדני מתחילת תקופת יצירתו ועד עתה. האם בהכרח יבחין בהבדל משמעותי ביניהן בין התערוכות או בין היצירות? אולי להיפך, בהיותו מודע לעובדת היותן מעבודותיו של אמן יחיד, ייראו לו מאד דומות, או יותר מזה, מההכרות איתן, תועבר דרכן תחושת שייכות לאמן אחד, בעיקר בהיותן מסמנות זהות אחת. והאם לא זה הוא העיקר באמנות? סימון זהות? בעיניי אין עבודותיו של ירדני (או של כל אמן אחר) מצטרפות אחת לשנייה כפאזל אלא כהוכחות חוזרות ונשנות של אותו רעיון. מה שחשוב, הוא סימון הזהות החוזר על עצמו באופנים שונים אך לא שונים מדי. סימון זהותו באופנים שונים מבטיח את הישרדותו של האמן כל עוד יצירתו נחשפת במרחב. אין סכנה שקהלו יתעייף כיון שזהות האמן כל העת מתחדשת או נראית כמתחדשת. ההתפעלות מצידנו הצופים נובעת ממידת תחכומם של הרעיונות, במילים אחרות, עד כמה הם מבריקים. פעלם של הרעיונות בלקח כמובן מאליו אך למעשה המפתח על פיו הם פועלים עלינו הוא מיוחד ולא עניין של מה בכך. צריך להבין כי באמנות, שפת התקשורת היא שפת החושים הפרטית של כל אמן וצופה. אין קוד פענוח משותף לכל יצירות האמנות. יש בקושי קוד פענוח לאמן אחד, אלא אם כן מצורפים אליו התוכן והצורה כמרכיבים מוסכמים מראש. תוכן וצורה מוסכמים מראש הם למעשה מה שנקרא סמל. סמלים יכולים להיות פרטיים או ציבוריים, בשני המקרים הם אמורים להתפענח על-ידי הצופה, בעבודה של ירדני הסמלים האמורים להתפענח הם פרטיים,

שמות העבודות נותנים תוכן אילוסטרטיבי לעבודות ואת תוכנן הוויזואלי הן מקבלות מצורותיהן ומהחומרים מהן הן עשויות. גם מבלי לפענח את הסמלים ניתן להפיק הרבה מהעבודות באשר הן.
העבודה הפותחת את התערוכה היא עבודה קודמת המחברת את רעיונותיו של ירדני אל ציר הזמן. השם שהוא נותן לה "שביל ללא מוצא" מבטא את התייחסותו אל ציר הזמן, זוהי נקודת פתיחה עבורו. כלומר, הוא מראש מסיר כל אפשרות לחגוג אותה. מראש הוא מניח אותה פתוחה, או יותר, כלולאה חונקת. העבודות החדשותי שחור לבן אפור, עמוד לבנים, צורות צורות צורות, מבשרות מתוכן הרבה יותר תקווה. לא כל-כך מהשם אלא מצורתן המתחלפת. העושר הרב הגלום בצורותיו הרבועות של ירדני מעורר תקווה בעין המסתכל. עושר האפשרויות השונות הוא המשמח או המעורר תקווה. ירדני לוקח אותנו בשביל שהוא ללא מוצא עד קצהו הבוצי הטובעני ומשם אל עבודה עתידית של ערמות שחורות ולבנות. הוא שולט בזמן כפי שהוא שולט בחמרים ובצורות. אך מן השליטה בזמן הוא מפיק הרבה יותר ממה שהוא מפיק מהשליטה בחומרים. שליטה זו היא הישג בלתי רגיל המקדמת אותו מכל אדם. צופיו גם הם יכולים להתקדם ולהרחיק לכרב כמוהו. יצירות חכמות אלו יתרמו על-ידי ירדני למוסדות בהם עבד במשך השנים.
לסיום רציתי עוד להוסיף כי זכות גדולה הייתה זו עבורי לאצור שתים מתערוכותיו של ירדני. מעבר לענג הרב בעבודה עמו, מעבר לכל הדברים המיוחדים שלמדתי מיחזקאל על האמנות על-פי דרכו, יש משהו העובר בין שני אמנים שלא יסולא בפז.

רעיה רדליך


 יחזקאל ירדני

נולד בארגנטינה ב- 1931. ב - 1951 עלה ארצה, היה בין מייסדיו של קיבוץ אור הנר. למד אמנות אצל מיטב האמנים הישראלים: דב פייגין, יחיאל שמי.

כמו-כן למד פיסול ב- ST. MARTIN SCHOOL OF ART, LONDON . ביו השנים 1963-65 היה אסיסטנט אישי של הפסל הנרי מור.

ירדני זכה לפרסים ומלגות רבים, ביניהם פרס שר החינוך והתרבות לציור ופיסול.

ירדני לימד במוסדות אמנות רבים בארץ ובחו"ל, ביניהם: האקדמיה לאמנות בצלאל, ירושלים; מכון לאמנות אורנים; קלישר; הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון ועוד.

עיצב תפאורות וייצג את ישראל בביאנלות ואירועים אמנותיים חשובים בחו"ל.

 

לראש העמוד דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
 
      שלח דואר ל- baboo DESIGN