דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
אודות "הגלריה החדשה" תערוכה הרצה כעת בגלריה ארכיון תערוכות אמנים און-ליין סדנאות האמנים דיותות קישורים
ארטרנד - 28.7.08

 

 

קיר הזכוכית

על: "תדהמה: יצחק ליבנה, ציורים 2008-1985"

אומברטו אקו, בספרו "על הכיעור", מעיר על פיות פתוחים, כמשבשים את היחס בין פנים לחוץ. זו הרחבה של נושא שכבר הופיע ב "שם הוורד" שם נסבו הרציחות סביב הקומדיה והצחוק הפותח את הפה.

לפחות בחמישה מישורים שונים, שותל ליבנה את השיבוש הזה בתוך עבודותיו, ואני אמנה אותם, כאן, כאופן של סקירת התערוכה הגדולה, היפה, והמשמעותית הזו.

  1. מראות. בחלק גדול של העבודות הן מופיעות כ "טרומפליי", כציור אשלייתי, כאן השיבוש פנים\חוץ הוא שיבוש של החלל הפנימי של הציור. לבנה, יליד 52, אשקלון, ישראל. בן של ניצולי שואה שלמד בבצלאל של סוף שנות השבעים וברח מה"אוונגארדיות המושגית" ששלטה בו לניו יורק, (זהו הסיפור, לכל אמן יש את הסיפור שהוא מספר ואת המבקרים שמספרים אותו בתורם)- שם עבד כרסטורטור וחזר לארץ כצייר הקשור למסורת הציור. המראות, לרוב, אינן משקפות דבר.

  2. בחלק גדול מהעבודות המוקדמות מופיע ריבוי הפרספקטיבות, כבישים ליליים, מוארים באור פנסים, פרספקטיבה אחת מכניסה אותנו לציור ובשניה מאתנו והלאה.

  3. הפה הפתוח, של כמעט כל הדמויות, גם ה"מדוזה" דיוקן עצמי, וגם סדרת הפרצופים הגדולים שעוברים הפשטה ע"י חיזוק הקונטרס הצבעוני והעלמת גווני הביניים, בשילוב עבודה בתעלולים טכניים ומברשות רכות ורחבות, וגם הסדרה הסוגרת את התערוכה ונותנת לה את שמה, סדרת הנשים היפות\אמריקאיות\בורגניות\נדהמות שכולן פותחות את פיהן במצב שבין בובת מין להבעה של לפני הקאה (שתי הדוגמאות מבליטות את דרמת השיבוש פנים\חוץ)

  4. קיר הזכוכית, סדרה גדולה של עבודות מתעסקת באישה שישבה בבית ומישהו זרק לה גולגולת דרך החלון של חדר המגורים שלה.( אנחנו רשאים להניח, שהזורק הוא האמן באשר הוא, המנכיח את המוות והשיבוש אצל הבורגני, אבל אני מציע שהזורק הוא ספציפית יותר, יצחק ליבנה). שיבוש היחסים פנים\חוץ כאן הוא אלים, והחלון, שהופך לאינספור רמיזות "תולדות האומנות" בסדרה, מ"הזכוכית הגדולה" של דושאן ועד (דרורה דומיני הציעה לי זאת) זריצקי בדו-טיכ שנקרא זכוכית ואש. אמנות, אומר איציק, בראיון לשרה ברייטברג סמל שמופיע בקטלוג, "היא לא מותרות, היא סם החיים"  תפקידה לנפץ, כנראה את קיר הזכוכית של כולנו.

  5. אבל המקום שבו השיבוש הזה הוא הכי קריטי הוא, בדימום, הקבוע, המתמשך לאורך עשרות שנים, של ה"גרונד" הכתום הזרחני שנימצא מתחת לרוב הציורים. כמי שהיה תלמידו של איציק ליבנה בבצלאל ומכיר את השיח סביבו, היה לי במשך שנים הדימוי הזה בראש של הצייר הקר והמחושב, עם המברשות הרכות והאפקטים, צייר שיש "משהו מת" בכל ציוריו, זו הייתה חוויה מעניינת לעבור ציור, ציור שנה, שנה ולראות שוב ושוב את הכתום הזה מבצבץ, פעם פה פעם שם, מבעד ל"חורבה", "למנטי", "שריפה","תפנים","מלאך מאוסף גרטה גרבו", וכך הלאה. איציק מדמם עליי. הפן החדש הזה בחווית היצחק ליבנה שלי, הפך אותו בעיניי לצייר רגשן יותר, החושף בפני את המעיים, ה"בפנים" של הציור. מפר, משבש, את ה"חוזה" שיש לי עם פני הטח המושלמים של הציור.

בסך הכל זוהי תערוכה דידקטית: כל ציור הוא שיעור מתוך סדרת ציורים שהם קורס, מתוך תערוכה שאתה יוצא ממנה עם בי. איי.: בוגר איציק.
ואם זריקת הגולגולת שלו לתוך חייך, כצופה, מצליחה לשבור בך את קיר הזכוכית, אז אתה יודע משהו, על ציור.

יונתן הירשפלד

 

לראש העמוד דף ראשי - עברית מפת האתר יצירת קשר גלריית תמונות לגירסה האנגלית - To English Version
 
      שלח דואר ל- baboo DESIGN